pratik bilgiler….

Uzun zamandır aklımda olan ama bir türlü fırsat bulup yazamadığım pratik bilgilerim var efendim

Çoğu herkesin bildiği şeylerdir ama olsun yine de bilmeyenlere bir faydamız dokunsun paylaşalım öğrenelim…

Hatta siz de  varsa  yazın hep birlikte okuyalım…

Eveeet hadi bakalım önce buzdolabı ve mutfağa gidelim:)

– Açıkçası, ne yemek yapayım derdi nedense sırf karnım açken aklıma geliyor dolayısı ile tabii ki son dakika insanıyım. Ama hiç gidip dondurulmuş yada konserve ürün almak gibi bir huyum yok. Onun yerine  yazın aldığım bezelyeleri çokça ayıklayıp hemen buzluğa atıyorum, lazım oldukça, istediğim miktarı alıyorum içinden…

– Hazır salçayı  nadir olarak kullanıyorum, daha ziyade kayınvalidemin, sevgili oğlu ve torunu için gönderdiği kavanoz kavanoz domates sularını yada bizim yaptığımız domates pürelerini kullanıyorum. Kayınvalidem şöyle yapıyor (sanırım) domateslerin kabuklarını soyuyor,  dörde bölüyor,  sularını süzülmesi için biraz bekletiyor,  biraz tuz (kaya tuzu)  ile kaynatıp sıcakken kavanozlara doldurup ağzını kapatıyor (kavanozları da  ayrı bir yerde kaynar su içinde tutuyor)

ya da

annemin tarifi;  domatesleri rendeleyip komposto kaselerinde buzluğa atın (kaselerde olmasının tek sebebi tek yemeklik olması) , donunca da kaseden buzdolabı poşetine oldu bitti ….  tek çorbalık yada yemeklik domates püreleriniz hazır. Ben bunu daha da tembel işi yaptım kaseyi aradan çıkardım direkt buzdolabı poşetine attım:)

– Son dakika yemek yapan biri olarak buzluktaki kıymalarım hep heba oluyor. (hayır mikrodalgam yok ve o zımbırtıyı eve sokmaya da hiç niyetim yok) Önceden plan yapamadığım için de  kıymayı bir gece önceden buzdolabı kısmına almak aklıma gelmiyor. Dolayısı ile mecburen  eve giderken yeniden kıyma alıyorum.

Ama ben ne yaptım eski işyerimdeki arkadaşım Oya’yı dinledim. Kıymayı tek yemeklik olacak şekilde  buzdolabı poşetlerine koydum, poşetleri yassılaştırıp öyle attım buzluğa (yassı olunca daha ince oluyor dolayısı ile çok çabuk çözülüyor) , yada çok daha kolay yolu kıymayı toptan kavurup soğuduktan sonra tek kullanımlık poşetlerde  buzluğa atmak:)

Üsteki iki maddeyi yaptınız mı kış için en kolay çorba ; bir tencereye  tek kullanımlı domatesi at , göz kararı su ekle, kaynayınca kavrulmuş kıyma ve tel  şehriyeyi ilave et. Pişmeye yakın sıvı yağ ilave et, biraz maydanoz doğra, limon suyu sık  sonra da afiyetle ye :)))

–  Geceden karbonatlı suya koyduğum nohut ve fasulyeleri haşlıyorum, sonrasında pilava katmak için hemen elimin altında oluyor (hatta bu sene ilk kez her şey zaten elimin atında haşlanmış olduğu için aşure bile yaptım:)

–  Annem sütlacı sadece sütün içine pirinç ve şekeri aynı anda atıp kısık ateşte pişirerek yapar. Elinin lezzeti  bende yok, ben ne zaman denesem pirinçler dipte, cumbur cumbur süt üstte kalıyordu. Meğerse başkaları önce pirinci az suda haşlıyormuş pirinç pişmeye yakın şişince, üstüne süt, şeker ve hazır tek kullanımlık pirinç unu ilavesi yapılıyormuş.

(Dr. Oetker’in üstündeki tarif bana fazla şekerli gelmişti) Tabii benim tembel bünye, o pirinçleri haşlarken biraz fazla haşlayıp yine minik poşetlerde  buzluğa yolladı.

– Dolma içi için hazırladığım içler  fazla gelirse kabak/biber dışında  soğan, patates,domatesin içini oyup onlara da doldurabilirsiniz, yada buzluğa atabilirsiniz.

– Köfte olayını çokça yoğurup hazırladıktan sonra yine istediğiniz miktarlarda buzdolabı poşetlerine koyup dondurabilirsiniz. Çözdürdükten sonra tekrar dolaba atmak yok, ona göre poşetleyin:)  Gerçi kıyma ve soğan ikilisi bir arada buzluğa girince benim eş, tadının bozulduğunu iddia ediyor , keyif sizin tabii, bana göre gayet iyi… Gurme bi kocanız yoksa yiyebilirsiniz, biz ana-oğul yiyoruz valla… yada buzluğa atacaksanız soğan koymayın tadında pek bi fark yaratmıyor …

– Bizim eve girmeyen yiyeceklerden bir diğeri de hazır et ve tavuk sularıdır. Eğer et haşlamışsam ve suyu arttıysa   mutlaka -hani şu buzdolabı poşetlerinin buzluk için olanlarından-  buzluk poşetlerine doldurup donduruyorum.

O yoksa boş bir buzluk kabına et sularını doldurup dondurabilir, kullanmak istedikçe küp küp çıkarıp yemeğe atarsınız.

– Buzluğa dondurulmuş soğan ve küp  küp doğranmış patates de attım ama güzel olmadı. Daha doğrusu soğanlar hala dolapta kullanmadım ama patatesler karardı:(

– Herkesin bildiği gibi bayat ekmekleri rondodan geçirip galeta unu olarak kullanabilirsiniz (Ya da en güzeli hafta sonu yumurtaya bulayıp kızartın  hemencecik pişiyor zaten, kahvaltıda afiyetle yiyin. Yumurta yemeyen çocuklar için öneririm, bizimki bayıla bayıla yiyor her seferinde )

– Tarhanayı buzlukta saklayabilirsiniz . Annem ve teyzem bozulmadığını ve acımadığını iddia ediyor (denemedim, ama benimki de buzlukta:)  Tarhana pişirmeyi beceremiyorum, ölçüyü tutturamıyorum.

– Ben Türk kahvesini de cam kavanozda ve buzdolabında saklıyorum. Hatta bazen o kadar iyi saklıyorum ki bulana kadar dolabı boşaltmam gerekiyor.

Gelelim diğer  pratik konularıma,

– Balkonu  yıkmaya üşeniyorsam ve o sırada zaten evi süpürüyor oluyorsam, balkonu da süpürüyorum:)  Üstüne bide vileda yaptın mı  oldu bile…

– Nedense bazen toz çamaşır deterjanı makinenin gözünde topak topak kalıyor ya, işte buna çözüm buldum:

Gözden çıkarttığım bir bardağı deterjan bardağı yaptım, deterjanı önce bardağa koyuyorum üstüne birazcık ılık su.  Deterjan suda eriyince öyle döküyorum makineye:)  Al sana sıvı deterjan:)))

Aslında jel deterjanları da kullanıyorum ama  örtüydü, paspastı derken kıyafet dışı çok çamaşır çıkarıyorum kendime.  O yüzden uygun fiyatlı deterjanları böyle ıvır zıvıra kullanıyorum. İyi oluyor hele bir de  mis gibi kokuyorsa değmeyin keyfime:))

– Annem Aspirin diye birşey  göndermiş Akçaydan.  Adı “Aspirin” kırmızı plastik şişede.. Kuaförde bluzuna damlayan  saç boyası lekesini  çıkardığını söyledi. Henüz denemedim.

–  Leke çıkarıcı demişken ZETA Sprey diye birşey var. Migroslarda satılıyor. Deodorant gibi basınçlı bir kutusu var. Yağ lekesine birebir. Yağ lekesinin üstüne çalkaladıktan sonra sıkıyorsunuz, pudra gibi birşey oluşuyor kumaşta. Biraz bekledikten sonra elbise fırçası ile fırçalıyorsunuz geçiyor. (tabii birde leke çıkarıcı mendillerde var, onlarda fena değil)

– Fısfıs şeklindeki spreylerin hepsi…. Mutfakta, banyoda kesinlikle yere falan birşey dökülünce anında müdahale için süperler.

–  Çocukken kokusundan nefret ettiğim çamaşır suyu şimdi favorim. Evimden eksik olmaz. (Cif ve Domestos)   hem tertemiz yapıyor hem dezenfekte ediyor.  10 numara yani… (yine de mümkünse  eldivenle elleyin)

– Rulo halinde satılan en küçük boy çöp pöşetleri var ya, işte onlar çantamdan eksik olmaz. Hamileyken kusmuk torbası, oğlan doğunca kirli bez torbası,  biraz büyüyünce  kirli kıyafetleri koymak için torba, yeri geldi tuvalet bulamazsak çiş torbası… kısacası her derde deva.. zaten minicik, çantanın bir gözünde durmalı mutlaka….

– Cam silme olayında, sırt yıkama lifinden destek aldığımı ve ilk kez camı  çok kolay sildiğimi söylemeliyim. Cam silme aparatlarından o kadar verim alamadım açıkçası.

Şimdilik aklıma gelenler  bu kadar… Devamı gelirse ilave ederim, dediğim gibi sizin de aklınıza gelen varsa paylaşsın yazalım….

13 responses to “pratik bilgiler….

  1. Hepsine bayildim canım özellikle domatesleri komposto kasesine koymaya ve küçük çöp poşeti bulundurmaya. Süper fikirler ellerine sağlık 😉

  2. hepsini biliyordum ama uygulamak nedense aklıma hiçbizaman gelmiyo.okuyunca aa neden bende yapmıyorum oldum.ellerine sğlık cnm sema)

  3. bende dün Duru ile fasülye kırma aktivitesi yaptım bugün buzluğa atıcam onarı hafif pişirip..yapmadan çook zor gibi geliyo..bitince aslında ne basitmiş diyor insan 🙂

  4. yok hiçbirşey olmuyor…
    ben şu şekilde yapıyorum..domates rendesi ile az bişi pişiriyorum onu çiğ yeşil rengi dönene kadar..sonra poşetlere koyup buzluğaa..bezelyeyi de çiğden..dolmalık biberleri de kafalarını temizleyip buzluğa atıyıorum..hiçbirşey olmuyo..bence o küp soğanları deneyin tadı hiçte fena değil..ben soğan doğramaya vakit bulamadığım için doğrayıp attım porsiyonlar halinde şimdi alıp kullanıyorum içinden..tadında değişiklik olmuyor pek..ama mümkünse sulu koymayın..

  5. rica ederim..;) şimdiden afiyet olsun..mümkünse boncuk ayşe, o yoksa şeker ayşe alın..çünkü diğerleri kaynamıyor..emeğinize yazık olur 🙂

  6. Ben, boş anlarımda harç hazırlayıp atarım buzluğa… Kıymalı, soğanlı kavrulmuş harç mesela; canın ister spagetti sosu olur, günü gelir börek içi olur;))

    • ona benzer bi harç bende yaptım,hala dolapta duruyor biryerlerde:) o kadar donmuş ki poşeti, harç zeytinyağlı dolma için mi, etli dolma için mi ayırt edemediğimden cesaret edip çözemedim:))

  7. okumak istediğim yazılar işte tam da boyle yazilar.
    vasat degil, kaliteli bilgi. faydali içerik.

    * yassı kıyma fikri şahane. ben köfteleri donduracaksam sogansiz yapiyorum benim gurmem de sevmiyor aksini. kavrulmus kiyma da dondurduğum oldu yakin zamanda gorumcemin onerisiyle. iyi fikir. kesinlikle..
    * home tv’den kaptiğim bir yontem, tavada tencerede et/tavuk yapacaksam, titizlendiğim, şurası kenarı burası yağı diye et tahtasının üzerinde ayırdığım atılacak kısımlari, mini bi tencerede kaynatıp süzüyorum. az bir miktar et suyum oluyor, pilavi o su ile pişiriyorum.
    * hazir dogranmis ve dondurulmus sogan ve hazir dondurulmus iglo bezelye mutlaka bulunduruyorum. soğanla ugrasacak degilim ve bezelyenin tadi gercekten de pazar bezelyesinden daha iyi 🙂
    * ıvır zıvır için ucuz deterjan super fikir. deneyecegim…
    * tezgah üstü, yere dokulenler vb icin antibakteriyel islak havlulardan kullaniyorum. mutfak bezi, elbezi vb fikrine inanmıyorum. “kullan at” türü, ya sprey sıkıp kagit havlu ile temizlik veya islak havlu..
    * benim cantamda da daima bir miktar kilitli buzdolabi poseti bulunur. cop posetinden ya da buzdolabı posetinden daha mukavim. pek severim kendilerini. disarida yemekteyken artan kek, kofte vb oldu mu cantaya atilabiliyor..
    * benim evde kahve, günübirlik tüketiliyor desem yeridir, posetten kavanoza, hemmen cezveye, hop bitti bile…
    :))

    • home tv olayı supermiş:) dondurulmuş soğanı hiç almadım ama bezelyeyi almıştım.bende igloyu beğendim. Ama bizim evde pek bezelye tüketilmiyor.(sanırım ben pek yemediğim için yapmak aklıma gelmiyor) sprey ve kağıt havlu olayı super bende çok sık kullanırım, özellikle dökülen şey yağlıysa…
      kilitli buzdolabı poşeti guzel ama bizim için ebatı küçük:)ben kullandığım çöp poşetini metrodan alıyorum “mina pack” diye bir marka yanılmıyorsam. her gidişte topluyorum. gayet dayanıklı kolay yırtılmıyor, ruloda kaç tane var bilmiyorum ama baya uzun gidiyor.boyu da sanırım en küçük çöp poşeti kadar:))

Bir Cevap Yazın

