Çocuğunuz duygularını doğru bir şekilde size yansıtıyor mu?

Yine okuldan dağıtılan bir aile etkileşim yazılarından biri daha… okuyalım öğrenelim…

talk_feelings1

 

Çocuklarımızın karşılarındaki insanları tanıyabilmesi için önce kendilerini tanımaları gerekir. İnsanın kendisini tanıyabilmesi de duygularını tanımakla başlar.

Çocuklarınızla  onların ve sizin duygularınızı paylaşırsanız kendilerini tanımalarına yardımcı olursunuz. Sizi mutlu eden bir şey olduğunda neşenizi, mutluluğunuzun sebebini çocuğunuzla paylaşırsınız da, ağladığınız zaman yanına gelip de ne olduğunu sorduğu zaman gözyaşlarınızı silerek “yok bir şey geçer” diyorsanız; çocuğunuz ne sizi ne de kendisiniz tanıyamadığı gibi kafası da karışacaktır. “Bir şey yoksa neden ağlıyor, varsa neden yok bir şey diyor?”

Aynı yanlışlığı çocuğunuzun bir yeri kanadığında “yok bir şey geçer” dediğiniz zaman da yapmış oluyoruz.

Aslında bir şey vardır ve hemen geçmez. “Haklısın acır şimdi oraya ilaç sürmeliyiz, azıcık acıyabilir, çabuk geçecek çünkü mikroplar ölecek, ilaç sürmezsek mikroplar bizim canımızı daha çok acıtabilir”

Çocuklarımıza hayatın acı,tatlı gerçeklerini duygularımızı paylaşarak öğretebiliriz. Onlara hayatı toz pembe göstermemeliyiz.

Psikolog  Gülbahar Eralp

**********

 

Şimdi sen bunları  okuyorsun da yapıyor musun diye sorarsanız;

Artık ağladığımı görürse  yok bir şey demiyorum bazen çok üzüldüm diyorum, bazen duygusallaştım diyorum.  Duyguları dike dökmek zor bir şey ama deniyorum. Mesela ona çok kızdığımda ve gereğinden fazla tepki verdiğimde gidip ciddi ciddi özür diliyorum.

Ama  bir yeri kanadığında değil ama aşıya falan gidiyorsak  hemencecik aşı olacağını ve sinek ısırığı gibi çok az canı yanacağını söylüyorum.  Ya da yolda falan düşerse canın acıdı mı diye soruyorum yok derse bi öpüp geçti diyorum. Çok üstüne düşmüyorum. Lakin bence çocukların vereceği tepkiyi görmeden aaaa çok acıyacak bak şimdi demek, onu acıya şartlandırmak gibi bir şey.  Oysa bazen o dank edene kadar olup bitiyor zaten…

Bizde de öyle değil mi? Dişiniz ağrıyorsa dişçiye gitmeyi kafanızda o kadar çok büyütüyoruz ki gitmemek için binbir tane bahane buluyoruz. Oysa hiç düşünmeden gidip,kafayı boşaltıp o koltuğa otursak  hemencecik bitecek…

(Dişçi ne alaka demeyin, gitmem lazım ama gitmemek için bin bir bahane buldum kendime… kızım sana söylüyorum gelinim sen anla misali:)

 

Bir Cevap Yazın

